reisverslag

Ons verhaal

 

Het is woensdag 22 oktober en erg slecht weer vandaag maar met de Nissan naar het werk. Net Bemmel voorbij dan gaat het mis de versnellingsbak wil niet meer in de tweede versnelling, de auto is al meer dan een jaar in ons bezit en we hebben nog nooit iets gehad, wat is er mis. De volgende dag komt Johan van Garage de Horst de auto ophalen en krijgen we te horen dat het goed mis is. De bak is echt kapot en nu een week voor de start schiet toch de stress door je heen. Waar halen we een bak van een auto van 25 jaar oud vandaan en hoe krijgen we die er zo snel nog onder. Gelukkig vinden we snel een gereviseerde bak en Johan verzekerd ons dat we ons niet druk hoeven te maken zaterdag kunnen jullie gewoon starten.

1 Nov

Het is 06.30  Theo staat voor de deur met een lekker schakelende auto heerlijk na 1.5 jaar voorbereiden (voor mij 15jaar dagdromen) gaat het nu gebeuren.

We gaan eest nog 2 teams ophalen.  Team Korando en het green team uit Slovenië. Dan door naar Amsterdam. 
Het is behoorlijk druk en mooi weer ook zien we Sigrid hier nog van haar hebben we de auto overgenomen en ze wil haar oude "power tuut" nog uitzwaaien we kriojgen nog een foto van haar paard deze plakken we op het dashboard, hij is pas overleden en heeft heel wat kilometers met deze auto gemaakt nu zijn ze toch weer bij elkaar.
Om 11 uur is het tijd om te gaan dat valt toch nog wel zwaar nu te weten dat je 24 dagen weg bent. De eeste stop is al bij hazeldonk hier staan nog veel mensen om uit te zwaaien uit het zuiden en uit zeeland.  Dan is het toch echt gaan en proberen om in ieder geval Tours te halen in Frankrijk. De reis gaat goed en zonder problemen halen we het eerste hotel voor de eerste overnachting.
 

2 Nov

We zijn vroeg op, voor vandaag staan er weer veel snelweg kilometers en met deze oude 4x4 is 95km wel een mooie snelheid. Ook blijft het brandstof verbruik nog leuk, we halen zelfs een keer 1:13 en dat voor een auto die nu inclusief belading over de 2.500kg gaat.
Na een paar km staat er een team met pech op de vluchtstrook we slepen deze auto naar een tankstation de kruiskoppeling is gebroken zij gaan morgen een garage zoeken om het te maken wij rijden weer door. Tegen 7uur in de avond zijn we in Burgos Spanje waar we wedreom een hotel nemen lekker eten een heerlijke douch en een goed bed.
 

3 Nov

Van Burgos naar Sotogrande circa 900 km en de laatste dag op het Europese continent dat wordt door rijden vandaag. Het is een mooi uitgestrekte landschappen en weinig verkeer de wegen zijn goed en nog belangrijker we halen optijd weer het hotel om het ticket voor de boot te kopen.
 

4 Nov

We gaan met alle teams tegerlijkertijd naar de boot het is nog een stukje rijden en het is erg slecht weer.
Binnen no time staan we op de boot en gaan we, het is niet ver varen maar met dit slechte weer is het voor een aantal toch is te veel van het goede met witte gezichten richting de toiletten.
De boot af en dan naar de Marokaanse grens. Wat een chaos overal is wel een mannetje voor en je gaat van loket naar loket soms geen idee waarom maar dan hebben we toch de stempel en het papier voor de auto en kunnen we door, na een uurtje of 2 is iedereen erdoor en zijn we nu op het Afrikaanse continent. 
Op naar Fès de eerste stop in Marokko het is ongeveer 370km door het Rif gebergte. De regen komt nog in bakken naar beneden maar na een uurtje of 2 wordt het droog en laat de zon zich zien. Het Rif gebergte is erg mooi wel zijn de wegen niet best soms alleen maar gravel en op veel plaatsen kinderen langs de weg die wat willen hebben overal zie je auto`s staan en worden pennen potloden ed weggegeven. We rijden weer door maar dan is het toch weer goed mismet  de versnellingsbak de eerste versnelling schiet eruit . Tja dan maar in twee optrekken maar ook dat gaat niet lang goed nu wil hij niet meer uit de twee pas als we stilstaan. Ook begint de rem problemen te geven rechts achter wordt de rem heet, de remcilinder is kapot. We moeten nog 80km tot Fès we halen het. Voor we gaan slapen hebben we al iemand gesproken die weer iemand kent met een garage bedrijf en nog wel een Mercedes garage. We zullen morgen daar om half 9 zijn.

5 Nov

We gaan op tijd weg we hebben alleen een tekening hoe we moeten rijden een straatnaam hebben we niet, de tekening klopt en hebben het al snel gevonden. De garage houder is er optijd hij maakt een proefrit en is er al snel achter dat de bak niet meer te redden is. Dan op zoek naar een andere deze is al snel gevonden en over de prijs zijn we het ook snel eens, we kunnen ook niet anders. We laten de auto daar en gaan terug naar ons hotel. Tegen de avond gaan we terug om te kijken hoever ze zijn het schiet al lekker op. Ze zijn al onderdelen aan het overzetten en niet veel later verdwijnt de bak onder de auto gewoon op de grond de vooras op blokken 2 man eronder 1 in de auto en met wat spierkracht gaat de bak omhoog garage ktik onder de bak wat schuiven e n hij zit. Dan komt er een man binnen hij kijkt naar de auto en begint in het Nederlands tegen ons te praten. Hij heeft bij de Campina in Veghel gewerkt ik ken hem kleine wereld. Hij helpt ons met vertalen en brrengt ons s'avonds terug naar het hotel.
 

6 Nov

Op tijd weer op en maar naar een winkel centrum het zit vlakbij het hotel we gaan wat inkopen doen daarna door naar de garage. Aangekomen bij de garage zijn ze al weer druk met de auto het gaat lekker vlot ze denken eind van de middag al klaar te zijn. We blijven even hangen er komt een man die er gisteren ook was we kletsen wat over de Challenge en waarom we hieraan meedoen. Rond de middag neemt hij ons mee naar een restaurant voor een lunch, we hebben zelden zo lekker gegeten. 
Dan terug naar de garage, de auto kan naar buiten voor een proefrit. Ik stap bij de man in onze auto de bak schakkelt goed. Wel horen we wat bijgeluiden maar die lijken niet uit de bak te komen, gewoon negeren die geluiden. Wel een ander probleem de koppeling slipt volgens de monteur komt het door vette vingers op de platen paar keer doortrekken dan moet het weg zijn en gelukkig het is weg. We besluiten om nu niet door te gaan rijden maar te wachten op de motorrijders zij liggen ook achter in Frankrijk hebben ze veel problemen gehad en Robbert-Jan heeft zelfs zijn motor achter moeten laten. Zij komen rond middernacht aan we hebben nog eten voor ze kunnen regelen dus ze gaan met een volle maag naar bed.
 

7 Nov

Fès- Merzouga recht door het atlas gebergte. Op tijd met ons vijven aan het ontbijt dat is na een paar dagen toch wel lekker dat we vanavond weer aansluiten bij de andere teams. Eerst nog even langs de garage een van de motoren moet een nieuwe ketting en tandwielen hebben, de monteur weet wel een adresje en verdwijnt achter op de motor bij Bart, na een uurtje zijn ze terug en kunnen we weer verder maar eerst krijgen we van de monteurs nog een amulet deze hangen we in de auto. En nu gas erop. Het is een mooie route we zien zelfs apen. De auto begint weer te stinken en loopt nu ook niet meer stationair. De rem is zo opgelost boven in de bergen met prachtig uitzicht gaat de auto op de krik de remleiding los en in de remleiding gaat een parker die de leiding afsluit de remrtommel halen we de cilinder eruit en op 3 remmen verder. Hoe verder we komen hoe langer de tijd heeft stil gestaan het wordt al donker en een motor heeft slechte verlichting. De oplossing tank eraf motor op dak van de auto spanbank erover en door maar niet alvorens aangesproken te worden door de politie. Hij zag dat ik foto`s nam van het politie buro dat is verboden en ik moet de foto`s wissen. Dan komen we vlakbij de auberge deze is lastig te vinden maar als we het dan gevonden hebben is de opluchting groot we krijgen een warm onthaal van alle andere team`s. En gelijk de 50ste verjaardag van Marian (sara in de sahara) Ze hebben zelfs nog eten voor ons achter gehouden en kunnen heerlijk slapen in de grote slaapzaal.
 
 

8 Nov

Merzouga-Zagora. Vandaag weer met de andere teams mee het is geen heel lange rit dus echt vroeg hoeven we niet te vertrekken. Als we wakker zijn lopen we naar het dak van de auberge overal zand enzien zelfs een aantal drommedarissen. Het lijkt wel een film jammer dat we de rustdag hier niet meegemaakt hebben bijna iedereen is het zand ingeweest.  Dan is het tijd om te gaan  we besluiten om over de weg te gaan omdat onze auto nog steeds niet goed stationair loopt hijn trekt wel goed en blijft ook goed lopen zolang je maar gas houdt. We komen optijd aan bij de camping en zetten onze tent op. Ik ga koken Theo gaat met de auto naar de garage`s van Zagora. Dit is het hart van de 4x4 en het stikt hier van de garage`s het brandstof probleem is snel gevonden doordat de auto nu vrij zwaar is gaat hij dieper in de veren en die heeft de brandstof leiding lek gemaakt, het is maar een k;lein gaatje maar groot genoeg om ons in de problemen te brengen. Nadat dit gemaakt is worden er ook nog zwaardere en hogere veren onder gezet is beter en ziet er ook nog eens mooi uit de auto is nu weer 100% in orde. Dan nog even luchtfilter schoonblazen en versnellingsbak olie nakijken er moet behoorlijk wat bij  en de uitlaat vast gezet door de slechte wegen en het gravel trilt er van alles los. We kijken nog in een boek wat er ligt en alle grote Dakar mannen komen hier veel foto`s zien we ook lezen we dat afgelopen week Gerard de Rooy hier nog geweest is.
 
 
9 Nov
 
Zagora-Foum zguid voor ons de eerste dag extreem en hoe het is maar 125 km maar na 3 uur hebben we pas 35 km afgelegd. Het zijn veel grote scherpe stenen en door rivier beddingen de Subaru is vrij laag en heeft moeite het goede spoor te houden en de scherpe hoge stenen te ontwijken. Na een overleg beluiten we om dwars door het zand naar de grote weg te rijden alwaar we direct in een zandstorm terecht komen zeker leuk om keer mee te maken. We rijden door en vinden al snel een camping wij hebben al een kamer maar somige teams besluiten om toch nog een stukje door te rijden wij en team boja blijven hier. Een lekkere douch en gezellig met de andere teams eten in een grote tent er is zelfs bier te krijgen. Dan op tijd naar bed het gestuiter over de stenen heeft onze rug aardig gesloopt en morgen hebben we weer een lange dag voor de boeg.
 

10 Nov

Foum zguid-Icht
Dag 10 en we rijden vandaag alleen met team Boja, de andere teams waren al verder doorgereden we zien ze vanavond weer op de volgende camping. Vandaag is alleen asfalt we rijden rustig met Jan en Dochtel Anne-wil. Op tijd een keer stoppen voor wat foto`s wat drinken in een dorpje of wat te eten voor ons eigenlijk een beetje een rustdag. We krijgen nu ook meer vertrouwen in onze auto de rammeltjes en schaven wordt wel wat minder maar we hebben niet het idee dat het kwaad kan het is alleen geen orettig geluid het hoge schavende geluid van ijzer! Aan het eind van de middag komen we aan op camping Borj Biramane een mooie schone camping met douch zelfs warm water internet en een vriendelijke Franse eigenaar.
 

11 Nov

Rustdag Icht of toch niet. Morgen moeten we eigenlijk 560 km rijden we besluiten omdat hier niet heelveel te doen is vandaag al de helft van de km weg te trappen om de dag erna ook maar een klein stukje te hoeven rijden. Maar voor we gaan gaan we eerst nog wat foto`s maken in een droge rivierbedding net achter de camping het is hier erg mooi maar gort droog. Nadat we weg gereden zijn zien we een paar teams niet meer en ook over de bak horen we niemand meer. Tja we halen ze wel weer ergens in. We rijden nu samen met team boja en het green team uit Slovenië. Dan lijkt het of het gaat regenen het blijkt vloeistof van de stuurbekrachtiging van de Subaru te zijn dus staan we stil. Maken kunnen we het hier niet dus rijden we door naar het dichtsbij zijnde dorp. De eerste de beste garage die we zien stoppen we hij kan het maken maar na 2 en een half uur zit de pomp weer in de auto en lekt nu nog harder. Dus riem er vanaf en een multiriem dan maar door zonder stuurbekrachtiging. We rijden door tot El Ouatia een plaats aan zee en nemen een hotel we zitten onder de rook van een visfabriek en dat is ook goed te ruiken.  Hier eten we pizza en Bert-jan gaat op pad om ergens in een achterkamertje nog wat bier te regelen. Het appartement is niet best de wc of wat ervoor door moet gaan zit verstopt en de douche geeft geen water maar wel lekker geslapen.
 
 
12 Nov
 
El Ouatia -laayoune. Een lange rechte weg langs het strand met mooie vergezichten en hier en daar een klein dorpje. Af en toe gaan we van de weg af om even naar de zee te rijden voor wat foto`s en om even wat te eten. Langs de zee zie je hier en daar wat tenten waar mensen wonen, ze leven van wat de zee geeft en van de geiten een zwaar bestaan hier .We passeren nu ook de grens! met de westerlijke sahara, van de grenspost is niets te zien hij is er gewoon niet meer, maar daarover later meer!!!
 
 
13 Nov
 
Laayoune- Dakhla
Vandaag een vrij saaie dag! alleen maar rechtdoor en met vele teams bij elkaar toch ook wel weer leuk het loopt lekker en voor vanavond hebben we meerdere optie's om de nacht door te brengen. Een camping op een mooie plaats maar niet uitblinkt in hygiene en uitstraling. Of we gaan naar het Sahara Regency Hotel een tip van oud challenge gangers. Schone lakens ktv hete douche en ontbijt met op het dak nog een zwembad en uirzicht over Sahara en over de oceaan. Dat gaat het dus worden hebben we toch de beste kamer net boven de afvalcontainer koude douche en sneeuw op de tv maar wel goed geslapen. Het is 04.00 de wekker gaat alweer we moeten vroeg gaan ontbijt zit er niet in, zo vroeg wilde ze geen ontbijt voor 45 personen maken tja dan maar zonder en in colonne naar de grens.

14 Nov

Dakhla Nouadhibou

Vroeg worden de barrels gestart en met een gids richting de grens met Maurentanie. Een mooie maar lange weg die ons naar de grens brengt. Dan zijn we aan de grens Marokko Maurentanie tja de Westerlijke Sahara is jaren geleden geanexeerd door Marokko en volgens de Marokkanen bestaan de Westerlijke Sahara niet meer. Laten wij nu een mooie sticker op de motorkap hebben met de route erop waar de Westerlijke Sahara wel opstaat. Dit wordt opgemerkt door een hoge piet aan de grens en dan gaat het fout. Hij vraagt waarom het erop staat wij zeggen gewoon overgenomen van internet hij is het er niet mee eens en het moet eraf, boos loopt hij weg en een colega komt kijken, ik vraag mag er ook duc-tape overheen hij vindt het best we denken opgelost en plakken er duc-tape over. Na een uurtje komt hij weer langs lopen en ziet de sticker nog zitten en hij roept mij erbij ik krijg de wind van voren maar omdat hij maar door blijft gaan roep ik Marcel erbij die spreekt meer Frans dan ik, nu krijgt Marcel het op zijn dak (sorry Marcel) we halen de sticker eraf en kunnen door. Dan een stuk niemandsland wat een enorme bende hier autowrakken en alles wat je maar weggooien kunt ligt op deze paar km. De weg die is er niet je moet maar zien hoe je bij de grens van Maurentanie komt maar het heeft ook wel weer wat om ergens en toch nergens te zijn.
Dan staan we bij de volgende grens de auto's worden geparkeert en met onze gids Sidi moet het vlot verlopen! Per groep gaan we naar binnen vingerafdrukken een foto op je paspoort en klaar dan nog de auto verzekeren en klaar dit alles duurde wel een een uurtje of 5 voordat iedereen erover is, maar we zijn er. Nu door in colonne naar Nouadhibou en naar de camping die in de stad ligt. Hier gaan we terug in de tijd veel oude auto's en ezels met kar. We zetten de tent op gaan eten pakken nog een douche nu wel warm water en gaan lekker slapen morgen gaan we de Sahara in.

15 Nov
We gaan in colonne weer weg eerst nog tanken en de reserve tanks volmaken. We zien een pick-up voorbij komen zonder kleur alleen roest en zijn hele laadbak vol vis! even later komt hij leeg weer langs ook komt er nog een ezel met kar voorbij vol vis gewoon een grof net erover en rijden maar. Als iedereen getankt heeft gaan we in een grote groep verder. Tot we plotseling de weg afgaan en het zand inrijden en stoppen, hier gaan we in kleine groepen verder, wij krijgen Daid mee als gids Jan kent hem nog van een paar jaar geleden toen hij ook al meewas. Na een tijdje zie je de asfalt weg niet meer alleen nog zand wel hard en stenen en hier en daar een struikje dan weer lijkt het alsof je over een gravel weg rijdt het is net een wasbord alles rammelt en knalt alle kanten op. Soms is het zand erg los en is het zo hard mogelijk erin en hopen dat je erdoorheen komt en als het niet lukt is er altijd nog de schep om ons uit te graven. Af en toe een mooie zandduin om lekker tegenop te rijden en wat foto's te maken. We komen een uurtje te kort om te slapen op de plek wat de bedoeling was een mooie oase. En wat voor eten maak je dan als je in de Sahara bent "erwtensoep". We slapen nu onder aan een zandduin het is hier mooi en als de zon onder is ook echt donker heel veel sterren.

16/17 Nov
Vroeg op en vandaag weer heerlijk het zand in we komen door een aantal oase's eten midden in de Sahara maken van doeken een afdak en voetballen met de soldaten van het leger todat de overste het genoeg vindt en we verder voetballen zonder onze beveiligers. We eten drinken wat en gaan weer verder met weer mooie stukken los zand en mooie zandduinen. We rijden nu richting Nouakchott waar we in een grote tent met de hele groep in kunnen slapen, we koken ook in deze tent omdat de wind hier erg hard is en op het menu stond chili concarne, babi pangang en kip in sate saus en rijst om aan te vullen over de nachtelijke geluiden van onder de dekens zullen we maar zwijgen maar lekker was het wel. Na het eten nog een mooi kampvuur van droog hout dat we in de Sahara hebben gevonden en meegenomen.
18 Nov
Nouakchoutt - St. Louis 
We hoeven ivm het getij niet echt vroeg te gaan. Het is volle maan dus voordat het strand breed genoeg is om te rijden kunnen we rustig aan doen. Als het dan zover is moeten we gelijk volle bak een stuk van ongeveer 300 meter los zand maar dan ook heel los zand maar ook hier had onze power-tuut weer geen problemen en ploegde er gewoon doorheen. Dan een heel stuk over het strand af en toe stoppen om gewoon even lekker de oceaan in te duiken heerlijk. Nadat we het strand af zijn is het over de "weg" naar de grens met Senegal een weg kun je het niet noemen wat een gaten soms ging het beter om gewoon door de berm of het zandpad erachter te nemen. Bij een grote stad ligt een industrie terrein het is erg vies hier veel vliegen en stank en zien we ook meerdere ezels en een paar drommidarissen dood in de berm liggen en staan er vele vele trucks te wachten op een vracht.  We zien ook dat de vrachtauto's met de hand vol geschept worden. Vlak voor de grens wordt het steeds groener en mooier. Ook zien we hier veel vogels en wilde zwijnen ook lopen er veel koeien die er hier goed uit zien veel dikker dan die we onderweg zagen. Vlak voor de grens nog een leuke verrassing. We komen hier een Nederlandse jongen tegen die op de "fiets" is, hij mag de grens vandaag niet meer over. Voor 12uur had je hier moeten zijn. Wij zijn er pas tegen 16.00 uur maar zijn aan gemeld en mogen wel door. We geven hem van alles lekkers wat hij maar meenemen kan en nog een zak pepernoten en gaan de grens over naar St-Louis en gaan naar een hotel. De stad is hier een grote chaos ook hier veel oude taxi vrachtauto's en karren en een erorme vervuiling. Het hotel ziet er goed uit we slapen goed en ook het eten is goed morgen de dag naar de finish!!.
19 Nov
St-Louise  Finish!!!
Op tijd gaan eerst de stad hier uit zien te komen tanken en dan door. Het tankstation is zo gevonden en iedereen rijdt voor somige was het tot laat nog sleutelen maar gelukkig alles start deze ochtend al besluiten een aantal om toch over de weg te gaan en niet over het strand om niet weer te stranden!!  Wij gaan over het strand en nemen af en toe een golfje mee dit levert ook prachtige beelden op of het goed voor onze auto is! Na een aantal uur over het strand te hebben gereden moeten we nog de duinen door daarachter is de finish!!  Een flinke aanloop en vol de duinen in en ook hier met een keer terugschakelen halen we het wat een beast onze power-tuut. Aan het einde stoppen we om te helpen om de gestrande auto's los te krijgen en ze over de duinen te krijgen. Ook helpen de al gefinishte teams met uitgraven en los trekken de finish ligt direct achter de duin. Als laatste sluiten we aan op nonze treeplank staan nog een paar mede challengers die stukje mee liften. We pakken nog ff heuveltje mee oei bijna vast we gokken om te stoppen en schakelen naar 4laag dan vol gas en beetje stuiteren hobbelen en ja hoor daar gaat onze barrel weer vastzitten staat niet in zijn  boek. Nog even kletsen met paar gefinishte en dan zelf de finish over maar dan missen we de afslag en rijden met twee teams recht door 7500km bijna zonder fout te rijden gaat het op de laatste 500 meter mis!  Draaien en terug en dan ja daar hangt het doek en als laatste extreemroute rijdend team over de finich bij "lac Rose" gehaald met hier en daar wat tegenslag maar dat hoort erbij. We zijn een machtige ervaring  en vele vrienden rijker en hebben het dan toch maar gehaald op 3 remmen en een halve uitlaat maar dat mag de pret niet drukken. De avond hebben we nog mooi feestje geviert onze team naam op de muur geschreven en nog 2 dagen blijven hangen.
21Nov
Dakar- Banjul
Vandaag gaan we naar Gambia waar we het goede doel gaan bezoeken en de auto gaan veilen.
Ook hier is de weg niet best gewoon een pad en dan is het gelukkig droog wat een modderpoel zal het zijn als het hier regent. We gaan met een pont niet erg groot in een paar keer zijn we erover en de grens over misschien mede door Jan Mulder hij werkt bij de douane en had tshirt bij zich van de douane van Nederland dit zal best wel beetje in tijd gescheelt hebben. Dan door naar het hotel hier blijven we tot we terug vliegen het is vlak aan zee schoon en netjes.
22Nov
Het goede doel gaan we vandaag bezoeken. De school ziet er netjes uit toch wel een verschil met de school van mijn zoon. De hoofdonderwijzer vertelt over hoe het hier gaat, hij moet de meeste kinderen ophalen anders komen ze niet de ouders zien meestal het nut niet van school of kunnen het niet betalen. Ook komt het vaak voor dat de kinderen gewoon in slaap vallen omdat ze nog niets gegeten hebben dit proberen ze op te lossen door zelf voedsel te verbouwen op school. Dan horen we dat de leraar vandaag jarig is en een blinde jongen die op bde school helpt heeft een djembe en komt spelen. Nadat ik even met hem gesproken heb haalt hij er nog een djembe bij en spelen we nog even samen. Dan door naar de werkplaats waar ook de metaalopleiding komt.
Er moet nog heel wat gebeuren maar als je ziet wat er al staat de houtafdeling  en het naaiatelier moet dat wel goed gaan komen. We laden al onze gereedschappen uit en gaan na wat foto's gemaakt te hebben weer naar het hotel.
23 Nov 
De dag van de veiling het is een grote chaos en de veilingmeester heeft zijn dag niet! Ook al wordt er nog geboden, hij geeft de auto al gewoon weg aan waarschijnlijk een bekende. Nadat de problemen een beetje opgelost zijn gaat het weer verder tot onze auto aan de beurt is. Gelukkig is het een van de laatste en wordt er niet heel veel meer geboden en gaat onze auto voor 67.000 Dalasi naar de stichting Hand to Hand al moeten ze wel 15% veiling kosten betalen en invoerrechten maar hebben ze nu wel een goede sterke auto.
Dan met de taxi terug de tas pakken met onze teams naar de stad heerlijk eten en morgen terug naar Nederland!!!
Verder wil ik Theo en alle sponsoren die dit mogelijk hebben gemaakt bedanken voor deze 3 prachtige weken.
 
 







Maak jouw eigen website met JouwWeb